NODE: Musikalsk urban succes
Urban-scenen trives i det danske musikmiljø som aldrig før, og flere og flere artister i denne genre kommer frem på playlisterne. En af dem, der for alvor har fået et tag i publikum, er NODE.
Det er ikke mere end små to måneder siden, at SPOT-aktuelle NODE udkom med sin nyeste single ‘Skub Det Ud’. Udgivelsen er en af sangerens mere hårdkogte, både set i forhold til lyrikken og den tilhørende video. NODE selv siger, at den skal vise, hvilken retning ungdommen er gået i, og at det ikke længere handler om fodbold i fritiden, men derimod hvordan man tjener penge, gerne hurtigt og mange. Sangeren skildrer de rå fortællinger i en indpakning, der går direkte ind hos lytterne. Og hvordan kan man se det? Jo streamingtallene taler for sig selv.
Guld, platin og millioner af streams
At NODE rent musikalsk har haft vind i sejlene de sidste tre år er der ingen tvivl om. Med udgivelse af sin første single i 2016, og senest det anmelderroste debutalbum ‘CAMBIARME’, kan sangerens start kategoriseres som succesfuld. En ting er den gode modtagelse fra både publikum og anmeldere, men noget andet er de talmæssige præstationer, der viser sig på diverse streamingtjenester.
Indtil nu har NODE opnået ni guldplader, tre gange platin og intet mindre end 100 millioner af streams. Det vidner om en kunstner der, trods få år i branchen, virkelig har fået fat i sit publikum med sin kontemporære pop med globaliseret lyd.
Sangskriver i vinterhi
Når man selv står for produktion og teksterne, kræver det ind imellem en pause fra spillejobs, så nyt materiale kan blive til. Derfor har vinterperioden været dedikeret til studiet og sangskrivning for den ellers travle musiker:
– Jeg har været en del i studiet, skrevet nye sange og været aktiv på en anderledes måde, end jeg har været vant til. Jeg udfordrer mig selv på en ny måde, når jeg får lov at producere og skrive sange, fortæller NODE, der udover at skrive egne tekster også har brugt en del tid på at lave musik til andre.