Meet the Talent: Musikspirer solgte sig selv i Løvens Hule
Sølle ni minutters samtale. Længere behøver skillevæggen mellem et musikalsk liv med eller uden et pladeselskab bag sig ikke at være på SPOT.
Af Steffan Axelsen
Hvilepulsen i lokale 11 på Hotel Radisson var fredag eftermiddag på et niveau, som de færreste læger formentlig ville kunne se gennem fingre med. Konceptet Meet the Talent, hvor repræsentanter fra forskellige danske pladeselskaber mødes med unge håbefulde musiktalenter, løb atter af stablen under dette års SPOT, og det foregik som altid via en omgang speeddating.
De kliniske grå rammer i Aarhus Congress Center dannede rammen om arrangementet, hvor de unge musiktalenter havde præcis ni minutter til at sælge sig selv og deres musik for nogle af musikbranchens mest krævende talentspejdere.
Igennem årene har flere talenter fået hul igennem til den kommercielle-del af pladebranchen og fået tilbudt en kontrakt efter denne korte præsentation. En del går dog tomhændede hjem, men det til trods får flere af deltagerne vitale kontakter i stræben efter at skabe en karriere som musiker eller producer.
Fredagens speeddating var ingen undtagelse. Vi talte med musikspejderne og talenterne for at høre, hvad der skal til for at komme igennem nåleøjet, og hvordan man skiller sig ud.
BRANCHEN
Saqib Hassan – Kontra Agency
Navn: Saqib Hassan
Selskab og rolle: Partner hos Kontra Agency
Hvad lægger du mærke til blandt de mange håbefulde musikere?
“De unge musikere, som jeg taler med i løbet af Meet the Talent, skal ramme noget i mig. De skal have en klar idé om, hvad de vil og hvad de kan, og den idé skal de være skarp på at kunne præsentere over for mig. Én ting er de lydbider, som jeg hører fra kandidaterne i dag, en anden ting er, om vi rammer hinanden eller går forbi hinanden rent personligt. Fleksibilitet er vigtigt.”
Hvad får du resultatmæssigt fået ud af at møde de unge musikere på denne måde?
“Vi smider ikke bare kontrakter i hovederne på de talenter, som har noget at byde på. Meningen for vores pladeselskab er med dagens speeddating at skabe relationer og samarbejde med de musikere, vi føler, der er en god kemi med. Det skal være sådan, at vi begge ønsker at mødes igen og blive klogere på hinanden – præcis som man kender det med almindelig dating.”
Christian Møller og Julie Bratland – Universal Music
Navn: Christian Møller og Julie Bratland
Selskab og roller: A&R og Junior A&R hos Universal
Hvad lægger I mærke til blandt de mange håbefulde musikere?
“Vi lægger mærke til, om de skiller sig ud på en unik måde. Og så skal de have sange, som får os til at spidse ører. For os er det som at lede efter en nål i en høstak, for kun få kan gøre disse ting. Men vi scouter aktivt, for vi vil ikke misse chancen for at finde morgendagens stjerner,” – Christian Møller.
“Og så leder vi også efter artister, der rummer stor personlighed. SPOT er netop den størrelse og det format, hvor vi kan møde unge talenter,” – Julie Bratland.
Hvad har i resultatmæssigt fået ud af at møde de unge musikere på denne måde?
“Det har endnu ikke ført noget konkret med sig. Men for os er SPOT mere end bare Speeddating. Vi ved, hvad vi kigger efter, og jeg kan da sige så meget, at der er en artist, som spiller under årets SPOT, som vi helt er interesseret i at skrive kontrakt med,” – Christian Møller.
Stefan Facius – Heartbeat Management
Navn: Stefan Facius
Selskab og rolle: Manager hos Heartbeat Management
Hvad lægger du mærke til blandt de mange håbefulde musikere?
“Jeg har faktisk sendt mails ud på forhånd til de musikere, som deltager i Meet the Talent. Jeg beskriver deri, hvad jeg forventer og hvad de skal repræsentere. Det er lidt som i Løvens Hule, om man vil. For alle tror, at de har opfundet den dybe tallerken med deres musik. Men jeg vil have, at de skal anskue sig selv som et produkt. Jeg er ligeglad med, hvordan de er live på scenen. De skal have og være et produkt, som branchen kan profitere af. Ellers får jeg heller ikke løn.”
Hvad får du resultatmæssigt fået ud af at møde de unge musikere på denne måde?
“For mig har det ikke ført noget med sig endnu. Hvis jeg under speeddatingen får sorteret otte folk fra, som hellere vil være tømrer, så har jeg gjort min pligt. For man skal være sej for at få gennembrud, og vi er her kun for samfundstjenestens skyld.”
Tom Spray og Viktoria Skovhus – smash!bang!pow!
Navn: Tom Spray og Viktoria Skovhus
Selskab og roller: Agenter hos smash!bang!pow!
Hvad lægger I mærke til blandt de mange håbefulde musikere?
“Der er nogle af musiktalenterne, som har bedre forståelse for branchen end andre. Hvis de besidder de kvaliteter, er vi på rette vej, og derefter kommer vi ind i billedet med vores ekspertise,” – Tom Spray.
“Hvad vi lægger mærke til, afhænger nok lidt af, hvem af os du spørger. Vi er rimelig afslappede under speeddatingen, hvor vi bruger tiden på at afkode kemien mellem musiker og agents. Nogle har andre tilgange,” – Viktoria Skovhus.
Hvad har i resultatmæssigt fået ud af at møde de unge musikere på denne måde?
“Det er ikke mundet ud i nogen kontrakt fra vores side endnu, men vi fortsætter ufortrødent med at lede videre efter en med enormt musikalsk potentiale,” – Tom Spray.
“For os har det også handlet om at få et indblik i de mange personligheder. For det er en vigtig del i denne branche,” – Viktoria Skovhus.
TALENTER
Malthe Guldberg
Hvem er du: Malthe Guldberg
Kunstnernavn: Producer under samme navn
Genre: Surburbian pop
Hvad har du gjort for at skille dig ud fra mængden af talenter?
“Jeg har forsøgt at referere min egen musik til andre etablerede kunstnere, som jeg ved, både pladeselskabernes folk og jeg godt kan lide. Men vigtigst af alt har jeg bare forsøgt at være mig selv. Branchefolkene har også været gode til at være ærlige og ligefremme i deres holdning til min musik. Er den ikke god, får jeg det at vide.”
Hvad synes du om at sælge din musik via dating-snak og ikke via eksempelvis demoer eller liveshows?
“At man kan opnå kontakt med mange inden for musikbranchen på en gang, kan jeg godt lide. Det er også vigtigt at skabe et godt førstehåndsindtryk, og det er ikke altid let som producer at gøre på en scene. Så jeg håber da, at det kan munde ud i nye relationer og samarbejdsaftaler.”
Amanda Rakel
Hvem er du: Amanda Rakel
Kunstnernavn: Amanda
Genre: Popmusik
Hvad har du gjort for at skille dig ud blandt mængden af talenter?
“Jeg har forsøgt at vise, at tingene inden for musikverdenen bevæger sig, og at min musik følger den tendens. Derudover har jeg lavet nogle små perlekort i stedet for visitkort. Samtidig har jeg også en lidt anderledes baggrund end så mange andre. Jeg er født i Tyskland og opvokset i Schweiz. Jeg har boet i storbyer rundt om i verden, og indtrykkene derfra forsøger jeg at overføre til min musik.”
Hvad synes du om at sælge din musik via dating-snak og ikke via eksempelvis demoer eller liveshows?
“Jeg kan godt lide konceptet, for man kan vise sin personlighed frem på denne måde med dating. Nogle af møderne har været gode, andre har været mindre gode. Men sådan er betingelserne jo med dating.”
Pelican Beach
Navne: Joakim Jull Ludvigsen og Johan Engstrøm
Kunstnernavn: Pelican Beach
Genre: Pop/R&B
Hvad har I gjort for at skille jer ud blandt mængden af talenter?
“Vi har forberedt os med en digital præsentation, der i 360 grader viser, hvem Pelican Beach er. Det er fjerde gang, at vi deltager i Meet the Talent, så vi har en idé om, hvilken kurs vi skal bevæge os i” – Johan Engstrøm.
“Men hvis succeskriteriet er at få en kontrakt i hus, så skal vi på andre tanker. Vi er her for at bygge bro og skabe relationer til pladeselskaberne” – Joakim Jull Ludvigsen.
Hvad synes I om at sælge jeres musik via dating-snak og ikke via eksempelvis demoer eller liveshows?
“Jeg kan godt lide konceptet, men jeg ved også, at ikke alle deler min mening,” – Johan Engstrøm.
“Jeg er mere til at blive opdaget for ens kreativitet på scenen,” – Joakim Jull Ludvigsen.
Sara Flindt – ZAAR
Navn: Sara Flindt
Kunstnernavn: Zaar
Genre: Eksperimenterende elektropop
Hvad har du gjort for at skille dig ud blandt mængden af talenter?
“Jeg slapper bare meget af. Sidste år deltog jeg for første gang, og der var jeg nervøs op til ligesom en eksamen. Man skal også huske på, at det ikke kun er os talenter, som får gavn af speeddatingen. Branchen får jo også mulighed for at møde os unge og høre den nye musik.”
Hvad synes du om at sælge din musik via dating-snak og ikke via eksempelvis demoer eller liveshows?
“Det er en virkelig god idé, for det er jo min musik og historien bag sangene, jeg får mulighed for at uddybe. Min personlighed skinner forhåbentligt igennem, men det er selvfølgelig begrænset, hvad man kan nå på under ti minutter.”