Let’s talk music and brands
At samarbejde med brands er gået fra at være noget man som kunstner absolut ikke må gøre, til at være noget som flere og flere musikere aktivt arbejder for at få til at ske. Men der kan være langt fra de svedige øvelokaler til de polerede marketingkontorer, når der skal laves aftaler, afstemmes koncepter og skabes indhold og kampagner til forskellige platforme.
I mødet mellem musikere og brands opstår der derfor mange spørgsmål. For hvordan får man et godt samarbejde op at stå? Hvad er det egentlig virksomhederne kigger efter og sætter pris på? Og kan man i samarbejde med en virksomhed, skabe noget der også har værdi for fans og følgere af ens kunstneriske projekt?
Målet med dette panel til SPOT+ er at svare på disse spørgsmål og give dig de rigtige redskaber med hjem, så du kan blive endnu bedre til arbejdet med at skaffe og skabe meningsfulde kommercielle samarbejder med virksomheder.
Til at hjælpe os med at svare på disse spørgsmål har vi inviteret både kunstnere og markedsførere, der alle har været med til at skabe succesfulde og både kunstnerisk og kommercielt relevante samarbejder. Disse personer er indtil videre:
Lydmor
Den danske kunstner Lydmor, der i øjeblikket er aktuel med en koncert i DR’s Koncerthus 2. marts, indgik i 2018 et samarbejde med skobrandet Dr. Martens. Samarbejdet resulterede i et par eksklusive Lydmor-støvler, en eksklusiv 7” vinyl og et intimt liveshow med Lydmor for nogle få heldige fans. Lydmor dykker ned i den case og giver kunstnerens vinkel på dette emne.
Link til case: https://www.hfn-music.com/gallery/dr-martens-signature-boots-designed-by-lydmor
Christian Bennike, Global Marketing Director, Dynaudio
Christian Bennike har som Global Marketing Director hos Dynaudio iværksat projektet Unheard, der igennem et state-of-the-art pop-up studie skaber muligheder for up-coming bands og aktiveringer for Dynaudio-brandet i kreative kontekster som f.eks. Smukfest, hvor de var tilstede i sommeren 2018. Christian vil fortælle mere om Unheard og bla. komme ind på hvad han kigger efter, når han vælger samarbejdspartnere blandt up-coming bands.
Link til case: https://www.dynaudio.com/dynaudio-academy/2018/july/dynaudio-presents-unheard-bringing-the-studio-to-unsigned-bands
Line Bering Larsen, International Marketing & Omnichannel Director, BoliaLine Bering Larsen er International Marketing & Omnichannel Director hos Bolia, der i en årrække har præsenteret konceptet ”Bolia Sofa Sessions”, hvor nogle af landets største DJ’s optræder live i Bolia’s designsofaer. I år har Bolia indgået et særligt samarbejde med Oh Land omkring udgivelsen af hendes første album i 5 år. Dette har bl.a. udmøntet sig i en helt unik Sofa Session, hvor Oh Land pre-releasede sangen ”Human Error”, som den første sang fra sit kommende album, samt en musikvideo, der med en helt særlig instruktør og Bolia som co-creator, i maj kommer til at markere releasen af Oh Lands nye album. Kom med bag om casen i panelet til SPOT+.
Link til case: https://www.youtube.com/watch?v=hxfsd9f1lVg
Vi offentliggører løbende flere navne.
Panelet er præsenteret af det kreative bureau VOLUME i samarbejde med Promus og SPOT Festival. Volume er et kreativt bureau med speciale i musik og kultur, der skaber projekter, kampagner og kreativ kommunikation for virksomheder som Microsoft, Audi, Telia, Hi-Fi Klubben og IBM – altid med fokus på den gode idé og ofte rødder i musik- eller kulturlivet. Volume arbejder også med kulturinstitutioner som Roskilde Festival, Nordisk Kulturfonds støtte-program Puls, Musikmetropolen, Dansk Live, samt musikorganisationen Tempi om nye måder at formidle musik- og kultur på.