Jenny Wilson tilbage på SPOT

– med strygere som backing

 

Af: Henrik Friis

 

Jenny Wilson er en af svensk musiks mest originale og markante stemmer. Det ry blev ikke mindre, da hun sidste år udgav ”Exorcism” – et dybt personligt album med bund i et seksuelt overgreb, iklædt kompromisløs rå og hård elektronisk musik.

 

I  april er hun så klar med ”TRAUMA som er et symfonisk-elektronisk album indspillet med Norrköping Symfoniorkester – og som for første gang er et Jenny Wilson-album med svenske tekster.

Nok er musik med symfoniorkester langt fra DIY, siger Jenny Wilson: – Men teksterne derimod er mere private end nogensinde før. Jeg har for første gang skrevet alt på svensk, hvilket både føltes skræmmende men også fascinerende, siger hun og kalder ”TRAUMA” et søster-album til sidste års ”Exorcism”.

Det bliver materiale fra netop de to udspil, Jenny Wilson præsenterer på SPOT. Og i en anderledes ramme end normalt, når de opføres i aarhusianske Mette Dahl Kristensens arrangementer og sammen med hendes strygergruppe Who Killed Bambi.

– Jeg har været fan af Jenny siden ”Hardships” (2009, red.), og ”Exorcism” fornyede virkelig den glød, siger Mette Dahl Kristensen, der mener at Jenny Wilson formår at bruge mørket til at skabe positive elementer og energi i sin musik. Og Mette Dahl Kristensen ser virkelig frem til at skulle lave et samlet lydbillede af to så forskellige albums.

 

10 år på SPOT med Who Killed Bambi

Koncerten med Jenny Wilson og Who Killed Bambi bliver ikke Mettes eneste på årets SPOT. Mette og Bambierne er også med i et projekt på Rost&Hybrid-scenen, hvor Mette Dahl Kristensen laver strygerarrangementer til den gambianske kora-spiller Dawdas musik såvel som den argentinske sanger/guitarist Lucio Mantel.

– Spændende opgaver hver for sig, siger Mette Dahl Kristensen, der startede på SPOT i 2009, hvor hun lavede arrangementer til When Saints Go Machines koncert – som blev startskuddet til Who Killed Bambi og ti års opgaver til og koncerter på SPOT med kunstnere som Steffen Brandt, Pernille Rosendahl, norske Ane Brun og mange flere.

SPOTs leder Gunnar Madsen siger:

Samarbejdet mellem Jenny Wilson og Mette Dahl Kristensen kan man godt se som en lille kulmination på SPOTs spændende 10-årige samarbejde med Mette som arrangør af væsentlige nordiske kunstneres værker. For SPOT er det vigtigt at bidrage til, at god musik kan opleves i eksperimenterende klæder, og at de naturlige samarbejder på tværs af genrer stimuleres på lige fod med alle andre, originale stilarter og udtryk.

[akauth]

Aarhus Volume ● Stechers ● Safeticket ● VoxHall ● Radar ● Atlas  ● Train  ● Fairbar ● Clemens Gastro & Bar ● Tape  ● Studenterhuset Aalborg ● RMC – Rhythmic Music Conservatory ● Studenterrådet ved Aarhus Universitet ● P6 Beat ● Aamer Khan ● KarriereKanonen ● DUP – Danske Uafhængige Pladeselskaber ● Dotnamics ● DJM – Det Jyske Musikkonservatorium ● Sønderborghus ● ORA & Uhørt ● Nygadehuset ● Tobakken ● Femmøller Efterskole ● Idrætshøjskolen Aarhus ● Rudehøj Efterskole ● Testrup Højskole ● Brandbjerg Højskole  ● Factory 92 ● DeConcert ● Aarhus Record Fair ● Aarhus Calling ● det turkise telt  ● Días Nórdicos ● HeadQuarters ● Aarhus Echo ● Aarhus Sinfonietta ● Aarhus Jazz Orchestra ● Spoken Word Festival ● Kvindemuseet i Aarhus ● SPOT on Greenland ● Feum ● Westside Music Sweden  ● SMAL ● Sydhavnen ● Across The Floor ● Aftryk Festival  ● Strøm ● Copenhagen Music ● Musikbunkeren ● SPOT The Future ● Ja Ja Ja ● Mono goes Metal ● Silent Events ● Part Time Records ● Sherwood Records ● Tapetown Studio ● Go Green With Aarhus ● Clouds Hill ● HiFi Klubben ● Mads Nørgaard ● Trævarefabrikernes UDSALG ● VIU Eyewear ● Øst for Paradis ● iL Locale Smash! ● Bang! Pow! ● Wonderwhy x We Are Sururban ● Crunchy Frog ● Rock the Region ● Metal på Train ● Shordwood ● CPH Music ● RECession ●  Music City Network ● Pipeline ● Excite ● Kansas City/MudCity ● Limbo ● Luger ● Way Up North ● GRISK

SPOT Festival ● Vester Allé 15 ● 8000 Aarhus C ● Tlf: 8612 8444 ● info@spotfestival.dk