Go Green With Aarhus Talk: Fra kaffegrums til ansigtspleje
Om at gøre barndomsminder til sin levevej
Af: Kathrine Alby
Et oldfashioned tip til at rense olie af dine fingre går på, at du skal blande kaffegrums i håndsæben. Da den unge aarhusianer Simon Krag Christensen var dreng, rodede han ofte med knallerter og motorcykler med sin far. Efter dagens eskapader måtte de skrubbe fingrene i grums-blandingen, inden de kunne sætte sig til bords. Ressourceoptimering er nøgleordet, når barndomsminderne gøres til en levevej for makkerparret Simon (venstre) og Rasmus Nørgård (højre).
SPOT Festival sitrer af upcoming kunstnere, som lægger oceaner af energi i kreativ nytænkning og bundsolidt knokkelarbejde. Men det er ikke kun de musikalske projekter, som finder vej til SPOT. Grums er et hudplejemærke, som tager sit afsæt i genanvendeligt kaffegrums, og lørdag aften var Musikhusets Café Scene dedikeret til en talk med Simon og Rasmus.
”Men Rasmus, hvorfor kan jeg ikke bare bruge min egen kaffegrums derhjemme, kan man jo så spørge. Og det kan du i princippet godt. Men du kan også bare bruge køkkensaksen derhjemme, i stedet for at tage til frisøren. Man kan gøre ting på mange forskellige niveauer. Når du går ned og køber et produkt, så køber du også den gode historie. Verden er blevet stor og global, men produkternes særegne historie er med til at give Grums dybde, autenticitet og troværdighed. Det er noget, som de store brands har svært ved at gøre overbevisende. Verden er i “crucial krise”, og det er noget, som er ved at gå op for forbrugeren.”
Det handler om ikke at undergrave sin egen filosofi
Egentlig startede Grums-planerne med tanken om at skabe bæredygtigt håndrens til automekanikere. Dog fandt iværksætterduoen hurtigt ud af, at automekanikere til trods for grove og sprukne hænder ikke nødvendigvis lod sig tænde af de bæredygtige parametre.
”Vi vil ikke tvinge bæredygtige parametre ned over forbrugeren. Vi kender det jo fra vores eget liv: så snart man får presset noget ned over hovedet, så tænder tanken dig måske ikke så meget alligevel. Det er farligt at undergrave sin egen filosofi med for meget preaching. Vi vil gerne møde folk i øjenhøjde, ligesom vi selv gerne mødes på gaden. For os handler det i bund og grund om hverdagsvaner, som snildt kan ombyttes med et bæredygtigt alternativ, hvis du har lyst. Vi vil gerne gøre det nemt, at tage de små skridt.”
For ja, der er utvivlsomt noget genialt ved at tage et gængs affaldsprodukt og omdanne det til noget lukrativt. Men hvordan fungerer det egentlig i praksis? Hvordan lader man den bæredygtige grundtanke gennemvædde hele sin business fra top til tå?
”Vi er blot en lille spiller på den store palette af produkter, men alligevel føler vi, vi har en stemme. Hos mange af de store brands, som udadtil slår et slag for sundhed, naturlighed og bæredygtighed, ligger det hele i markedsføringen, og ikke så meget i produkterne. Vi bruger naturlige ingredienser og plantebaseret emballage. Vi henter vores kaffegrums på en ladcykel. Bæredygtighed er simpelthen en grundlæggende tanke, som vi tænker ind i hele vores værdikæde.”
En relevant talk er forbi på Musikhusets Café Scene, og det står klart, at det ikke kun er musikalske projekter, som summer under SPOT. Industrien står på spring til at efterleve forbrugerens grønne lyster, og her i Aarhus kan et barndomsminde om kaffegrums hjælpe med at tage et bæredygtigt skridt ad gangen.