Dansk-tysk talent-camp under SPOT
SPOT præsenterer to forskellige intiativer for at bygge bro mellem den danske og den tyske branche i den nye digitale tidsalder
Den tyske musikscene er under stor forandring i disse år med store omvæltninger både inden for selve branchen såvel som platformene og medierne, og det forholder SPOT sig også til. Ikke blot er det tyske marked et af de vigtigste over for dansk musik – de tyske branchefolk har gennem de seneste mange år også udgjort den klart største internationale gruppe af alle under SPOT.
Et af initiativerne i år er en to-dagens dansk-tysk talent-camp målrettet mod de unge branchefolk i begge lande. Målet er at skabe synergier mellem de to grupper, gennem networking, projektopgaver etc.
Her vil en række deltagere fra begge lande dels indgå i networking sessions – dels vil de blive opdelt i mindre grupper på 3-5 personer, hvor hver gruppe får en selvstændig opgave, som skal løses sammen. Opgaverne udstikkes fredag og skal være løst et døgn efter, hvor der dels skal præsenteres en løsning på den konkrete opgave – som derefter skal præsenteres/forsvares over for den branche-professionelle, der har stillet opgaven. Det vil blive en live-case med Mikkel Wad Larsen (3rd Tsunami – DK), en sync case med Gareth Carter (Crunchy Frog – DK), en ”recorded case”med Tobias Lampe (hfh Music – DE) samt en PR-case med Phillipp Oppenhäuser (FACTOTY92 – DE).
Camp-deltagerne kommer fra konservatorierne i Danmark, Popakademie i Tyskland og branchefolk i elev-stillinger i begge lande.
2 timers dialog- og networkingmøde
SPOT præsenterer også et andet, nyt initiativ for at kæde den nye danske og tyske branche sammen.
Under overskriften Connecting the ”2019 Game Changers” of the Danish and German Music Industries, etableres et to-timers event lørdag under SPOT med henblik på at skabe dialog og networking mellem den nye danske og tyske musikbranche.
Med nogle års forsinkelse i forhold til Danmark og Norden har Tyskland nu også været igennem en digital omstilling af musikbranchen, hvilket giver helt nye regelsæt, når det gælder Artist Development, PR og marketing. Og nye spillere og samarbejdspartnere.
Netop fordi Danmark har været en ”digital musikøkonomi” meget længere end i Tyskland, gives der her grundlag for erfaringsudveksling og networking, der går begge veje. På den ene side vil dansk branche blive præsenteret for de nye kræfter, når det gælder om at slå igennem i Tyskland, og på den anden side kan de tyske repræsentanter få inspiration fra en dansk branche med de erfaringer, som tyskerne først nu skal til at opbygge.
Den tyske musikjournalist Daniel Koch (kendt fra bl.a. Flux FM og indlæg i Musikexpress) er moderator for seancen, der har deltagelse af tyske firmaer som Majestic Casual, Beat The Rich, Believe (DE/DK), Grønland Records, og Clouds Hill, som her møder danske Crunchy Frog, Volume, 3rd Tsunami, Glass Management, Nordic Music Society m.fl.