BACKSPIN International Sessions: Danske og tyske hiphoppere brød barrierer

Det tyske hiphop-magasin Backspin forenede i weekenden en håndfuld danske og tyske hiphoppere i lydtætte omgivelser på Jægergårdsgade. Formålet var at finde fælles fodslag inden for hiphop.

Af Steffan Axelsen

I et lille isoleret lokale ved foden af Jægergårdsgade var kasketterne sat omvendt på hos hovedparten af de tilstedeværende musikere.

Direktøren for Tysklands ældste aktive hiphop-magasin Backspin, Niko Hüls, havde nemlig under dette års SPOT samlet en håndfuld danske og tyske hiphoppere i lokalet under navnet Backspin* International Sessions. Formålet var at forene de to grupper og få dem til at udveksle idéer, musik og ikke mindst mindsets for på den måde at skabe noget uvant: Et dansk/tysk hiphop-samarbejde.

“Der er sket meget med hiphop de senere år i både Danmark, Tyskland og resten af verden. I Tyskland har rap og hiphop udviklet sig til at være en af de mest populære musikgenre, og samme tendens ser man ske her i Danmark,” fortæller Niko Hüls og fortsætter:

“Den øgede popularitet gør, at den nye generation af hiphoppere ikke længere synger på dansk eller tysk, men på engelsk. De tænker også hiphop på samme måde, og derfor er kløften mellem dansk og tysk hiphop-kultur blevet reduceret kraftigt, hvilket er årsagen til, at jeg nu har samlet de to grupper for at producere noget i fællesskab,” forklarer han.

Kevin Rühlander (th) og Niko Huels (i baggrunden)

Blandt de danske deltagere var produceren Oliver “Kuso”. Sammen med et par danske og tyske hiphop-kolleger sad han inde i et af lydstudierne og gav en smagsprøve på sine nyeste beats, hvilket umiddelbart faldt i god jord hos alle parter.

“Det er et fedt tiltag at samle danske og tyske hiphoppere, for vi kan lære meget af hinanden. Men vi er også meget opmærksom på, at vi ikke skal have for mange producere samlet et sted. Ellers bliver det lidt som “for mange kokke fordærver maden”,” lyder det fra ham.

Tænkte anderledes

Oliver Kuso har ligesom Niko Hüls bidt mærke i, hvordan tysk og dansk hiphop er rykket tættere på hinanden.

“Dansk hiphop fik ligesom sit gennembrud i takt med Jokeren og Den Gale Poses succes i 90’erne. Men her i landet har hiphoppen altid taget sit afsæt i den amerikanske afropop, som var forgrenet i gadedrenge-kulturen. Det er jeg ikke så sikker på, er tilfældet for tysk hiphop, men vi nærmer os hinanden,” vurderer han.

Begge hiphop-grupper har haft både fredag og lørdag til at lære hinanden bedre at kende – både personligt og musikalsk. Samarbejdet gik ifølge begge grupper bedre end forventet, og der har også været overskud til at grine lidt af hinandens forskelle.

“Det er lidt sjov at opdage, hvordan de tyske hiphoppere vil gøre alt færdigt, før de lægger vokal ind over sangene. Vores tilgang er lidt, at vi bare skal have en beat – altså en rytme – og så improviserer vi vokal og tekst derfra. Men sådan arbejder vores tyske venner ikke. De skal have alt andet klar, før de griber mikrofonen”, fortæller deltagende hiphopper Patrick “Piscot”.

Et universelt sprog

Også fra tysk side oplevede indholdschef Kevin Rühländer det aparte samarbejde som både succesfuldt og konstruktivt.

“Det er gået lettere, end jeg havde forventet. Musik er også et universelt sprog, som på kort tid sagtens kan forene to hiphop-grupper med hver deres modersmål. Vi forstår naturligvis intet af det danske sprog, men formålet er også at bringe begge grupper tættere på hinanden og nedbryde barrierer. Og det synes jeg da, er lykkedes,” siger Kevin Rühländer.

Den optik kunne Niko Hüls sagtens tilslutte sig.

“Jeg fik idéen til denne form for arrangement for fire år siden i Finland, hvor man gjorde noget lignende. Efter dette års SPOT har jeg mod på meget mere. Jeg vil først og fremmest gentage successen på næste års SPOT Festival, men jeg har også en ambition om at udvide konceptet til hele Europa. Forestil dig et møde her i Aarhus mellem danske, albanske og portugisiske hiphoppere. Det kunne da være spændende,” fortæller han.

BACKSPIN-sessionen afsluttede lørdag med en samlet live-optræden på SPOT.

Der blev trykket på knapper i producerrummet.

Hele holdet samlet foran lokaler i Jægergårdsgade

[akauth]

Aarhus Volume ● Stechers ● Safeticket ● VoxHall ● Radar ● Atlas  ● Train  ● Fairbar ● Clemens Gastro & Bar ● Tape  ● Studenterhuset Aalborg ● RMC – Rhythmic Music Conservatory ● Studenterrådet ved Aarhus Universitet ● P6 Beat ● Aamer Khan ● KarriereKanonen ● DUP – Danske Uafhængige Pladeselskaber ● Dotnamics ● DJM – Det Jyske Musikkonservatorium ● Sønderborghus ● ORA & Uhørt ● Nygadehuset ● Tobakken ● Femmøller Efterskole ● Idrætshøjskolen Aarhus ● Rudehøj Efterskole ● Testrup Højskole ● Brandbjerg Højskole  ● Factory 92 ● DeConcert ● Aarhus Record Fair ● Aarhus Calling ● det turkise telt  ● Días Nórdicos ● HeadQuarters ● Aarhus Echo ● Aarhus Sinfonietta ● Aarhus Jazz Orchestra ● Spoken Word Festival ● Kvindemuseet i Aarhus ● SPOT on Greenland ● Feum ● Westside Music Sweden  ● SMAL ● Sydhavnen ● Across The Floor ● Aftryk Festival  ● Strøm ● Copenhagen Music ● Musikbunkeren ● SPOT The Future ● Ja Ja Ja ● Mono goes Metal ● Silent Events ● Part Time Records ● Sherwood Records ● Tapetown Studio ● Go Green With Aarhus ● Clouds Hill ● HiFi Klubben ● Mads Nørgaard ● Trævarefabrikernes UDSALG ● VIU Eyewear ● Øst for Paradis ● iL Locale Smash! ● Bang! Pow! ● Wonderwhy x We Are Sururban ● Crunchy Frog ● Rock the Region ● Metal på Train ● Shordwood ● CPH Music ● RECession ●  Music City Network ● Pipeline ● Excite ● Kansas City/MudCity ● Limbo ● Luger ● Way Up North ● GRISK

SPOT Festival ● Vester Allé 15 ● 8000 Aarhus C ● Tlf: 8612 8444 ● info@spotfestival.dk